HOME DASHBOARD NEW ENTRY FACEBOOK FANPAGES INSTAGRAM SULAMAN LACE HEAVEN
Description
Blog personal santai disamping mempromosi bahan fabric sulaman terbaru dari Indonesia yang berdaftar dibawah AF DELIMA ENTERPRISE SA0285666-U

31 Jul 2012


Alhamdulillah...dah 11 hari kita berada di bulan Ramadhan yang penuh berakah ini. Bagaimana puasa kita? Bagaimana pulak kesihatan kita? Dalam sibuk nak makan berbuka dengan pelbagai menu jangan lupa ambil juga buah-buahan.. Semasa berpuasa badan kita ni kurang air. Jadi kita mesti minum air suam dan ambil juga buah-buahan untuk mengelakkan dehidrasi serta untuk memudahkan penghadaman..
Jom kita tengok sikit apa antara khasiat buah-buahan yang mungkin kita pun tak tau...

Khasiat Buah-buahan Menurut Jenis Warnanya

1. Orange
Ubi jalar, jeruk squash, wortel, blewah, labu, persik, mangga, apricot, dan pepaya menyumbang banyak beta karoten yang menyehatkan tubuh serta alpha karoten yang efektif melawan kanker. mencukupi kebutuhan vitamin C dalam tubuh.
program diet menganjurkan wortel karena kandungan gula alaminya sangat besar. Padahal, kandungan serat wortel mencegah gula bergegas masuk ke aliran darah yang akan menyebabkan melonjaknya kandungan insulin dalam darah.

2. Merah
banyak pigmen melawan penyakit. likopen, zat yang berperan menjaga kesehatan sel dan mampu mengurangi resiko kanker. Contohnya tomat, strawberry, semangka, apel, cranberry, cherry, anggur merah, bit, dan paprika merah. Sedangkan yang mengandung oksidan paling tinggi adalah strawberry, cranberry, cherry, anggur merah, bit, dan paprika merah.

3. Kuning
pisang, jeruk nipis, jeruk manis, anggur, kentang kuning, dan jagung. Buah-buahan ini diketahui mengandung vitamin C yang cukup baik untuk melindungi sel tubuh, serta mengandung potassium yang sangat baik untuk menurunkan tekanan darah tinggi, mengurangi pembentukan plak di arteri, serta berfungsi sebagai pencahar alami.

4. Hijau
hubungan sulforaphane, isothiocyanate, dan indoles. mereka dapat merangsang level pembuat komponen yang dapat memecah unsur kimiawi penyebab kanker. Semakin gelap warna hijau pada sayuran, makin banyak klorofil yang dikandungnya dan semakin besar pula kebutuhan untuk perlindungan antioksidan. brokoli, selada, bayam, bok choi, dan teh hijau. teh bisa memberi dorongan pada metabolisme tubuh. Hal ini diduga disebabkan oleh kandungan polyphenol dan kafein yang terdapat dalam teh, yang bersatu untuk membuka proses pembakaran lemak pada nilai kontrol yang berbeda.

5. Cokelat
Bahan makanan berwarna cokelat di antaranya roti dan biji-bijian, sereal, granola, dan kacang-kacangan. Kebiasaan mengkonsumsi makanan berbiji tidak hanya mengenyangkan, melainkan juga dapat membantu membuang racun penyebab penyakit. Biji-bijian yang kaya akan vitamin B dapat meningkatkan kemampuan tubuh dalam mengubah kalori menjadi energi.

6. Putih
Bahan makanan berwarna putih seperti tahu, susu kedelai, bawang putih, keju rendah lemak, yogurt, dan susu sangat bagus untuk tubuh karena mengandung banyak flavonoid yang dapat melindungi membran sel. Produk susu rendah lemak juga dapat membantu daya kerja jantung, kalsium untuk membangun tulang, dan juga untuk menurunkan berat badan.

7. Biru – Ungu
Sayuran dan buah-buahan berwarna biru – ungu, contohnya adalah terung, kismis, dan anggur. Kandungan magnesium pada anggur dan kismis sangat diperlukan untuk pergerakan feses yang baik. Kulit anggur juga merupakan pencahar (laksatif) yang baik. Kandungan airnya cukup tinggi, sehingga dapat menambah cairan yang diperlukan. Sedangkan terung dapat menurunkan kadar kolesterol dan asam empedu di dalam usus dan mengantarnya keluar dari tubuh. Selain itu, terung juga mengandung pectin penurun kolesterol dalam jumlah cukup banyak.

6 comments:

  1. hua..baru tahu fakta ni..

    yang penting, chocolate warna coklat memng sedap..err hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..coklat fav saya juga :)

      Delete
  2. terima kasih ye sbb berkongsi,. zz bru thu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah..lepas ni pilih warna yg sihat k.. :)

      Delete
  3. Replies
    1. warna2 tu pun dah buat kita menarik kan... Petang ni nak cari betik.. Jom

      Delete

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

Love:
Fuza Musa

 

Belong ToSulaman Lace Heaven | Designed All Reserved By KathyR’bain78