HOME DASHBOARD NEW ENTRY FACEBOOK FANPAGES INSTAGRAM SULAMAN LACE HEAVEN
Description
Blog personal santai disamping mempromosi bahan fabric sulaman terbaru dari Indonesia yang berdaftar dibawah AF DELIMA ENTERPRISE SA0285666-U

25 Jul 2012

Ikan Sebelah  Ikan Sisa Nabi...

Pagi-pagi ni tengah belek2 resepi..apa nak masak petang nanti. Terpandang la pada nama ikan ni.. Pernah dengar? Ikan sebelah atau dari kecik atok nenek cakap Ikan Sisa Nabi.. Mengikut sejarah kisah2 Nabi,  ikan ini adalah hasil dari sisa Nabi Sulaiman a.s yg telah makan sebelah sahaja ikan ini dan sebelah lagi sisa yg tidak habis dimakan tu dilepaskan semula kedalam laut.  Dengan kehendak Allah s.w.t.  ikan tu telah hidup kembali dengan keadaan sebagaimana ia sebelahnya telah dimakan dan sebelah lagi belum disentuh.  Dan ia kekal hingga ke hari ini, menjadi bukti sejarah dan keagungan Nabi Sulaiman yg membawa ajaran Islam.
Sekadar berkongsi info.

 
Ikan Sebelah Laut atau juga dikenali sebagai ikan sisa Nabi, merujuk kepada sekumpulan ikan dalam genus Pseudorhombus atau Achiroides. Ikan air masin dan tawar ini terdapat di kawasan tropika, termasuk di negara-negara ASEAN.
Secara komersil ikan ini cukup penting kerana di samping kandungan nutrisinya yang cukup tinggi rasanya juga nikmat, akan tetapi di alam stoknya terbatas. Ikan dalam spesies benthic ditemukan di perairan tropis dan hangat, biasanya bertelur di daerah lepas pantai, beberapa bertelur di muara sungai. Pada saat tingkat kesuburan tinggi, betina biasanya melepaskan sedikitnya beberapa ratus ribu telur. Untuk betina yang berukuran besar mampu bertelur hingga mencapai lebih dari 2 juta, dan dengan segera telur-telur itu menjadi larvae berukuran 1,5-3 mm.
Ikan berbadan pipih ini suka sekali menyamar, menyesuaikan dengan kondisi lingkungannya dengan cara memendamkan badannya ke dalam lumpur atau pasir di dasar taut, sementara hanya matanya yang muncul ke permukaan. Matanya dapat diangkat atau diturunkan dan digerakkan dengan bebas. lkan ini memakan terutama binatang berkulit keras, hewan tak bertulang punggung. Tanpa gerak,dengan sangat sabar ia menunggu mangsanya sampai mangsa benar-benar dekat dan lengah dengan gerakan yang sangat cepat dan mendadak menyergap, jarang sekali mangsa dapat lolos dari sergapannya. Sepertinya predator ini diciptakan demikian, pertama untuk melindungi diri dari predator yang lebih besar, kedua untuk memudahkan ia memangsa.
(fakta dari Wikipedia)



Sape yang tak pernah tengok ikan ni..meh klik n tengok erk..









 


6 comments:

  1. eh. first time Hana dengar nama ikan ni. huhu. a'ah. sebelah leper, sebelah kembang.

    ReplyDelete
  2. Hah..ramai tak tau pasal ikan ni..Kalau ada kat pasar pun kita pun tak pasan...

    ReplyDelete
  3. ikan sisa nabi..ikan sebelah..kat malaysia pown ada kat laut china selatan..sebab saya guna ikan nih untuk analysis heavy metal

    ReplyDelete
  4. Maizatul..yup memang ada...tapi ramai yang tak kenal ikan ni kan?

    ReplyDelete
  5. huhuh lapar la pulak tgk ikan hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak..ikan mentah pun menggoda ke?hehe

      Delete

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

Love:
Fuza Musa

 

Belong ToSulaman Lace Heaven | Designed All Reserved By KathyR’bain78