HOME DASHBOARD NEW ENTRY FACEBOOK FANPAGES INSTAGRAM SULAMAN LACE HEAVEN
Description
Blog personal santai disamping mempromosi bahan fabric sulaman terbaru dari Indonesia yang berdaftar dibawah AF DELIMA ENTERPRISE SA0285666-U

7 Mar 2014

Keterlaluan-kompulsif gangguan OCD Rajin atau Sakit

Pernahkah anda terfikir KERAJINAN itu mungkin juga PENYAKIT?
Ataupun anda rasa rajin itu suatu anugerah yang tidak semua orang dapat?
 
Bagaimana kalau anda seorang pembersih sampai apa benda barang pun langsung tak boleh disentuh, tak bolek dialih, tak boleh digunakan atau pun lebih senang kita kata tak boleh usik pun..?
 
Rimas kot kalau ada orang yang bersikap seperti ini.
Mengganggu ketenteraman orang lain kot.
Pasti kurang tetamu berkunjung ke rumah dia kan..yelah, segan lah asik semua benda disusunnya acap kali.
 
Membilas kain baju beberapa kali?
 Mop rumah beberapa kali?
Mencuci ikan sehingga kecut?
Membasuh tangan sebilas-bilasnya?
Menyusun perabot sehingga berkali-kali?
Mencuci pinggan-mangkuk hingga xtray ada habuk lekat ke tak?
 
 
Sebenarnya, terdapat kajian menyatakan bahawa sikap seperti itu sebenarnya suatu symptom yang dinamakan penyakit OCD.


Repetitive hand-washing is a common OCD symptom
Sentiasa mahu kebersihan drastic dan ketelitian di persekitaran

Sentiasa inginkan kesempurnaan yang tip-top

Sentiasa mahukan kekemasan yang teratur rapi dan tersusun selalu
 

Semak diri masing-masing

 
 
Keterlaluan-kompulsif gangguan (OCD) Obsessive–compulsive disorder (OCD)  adalah gangguan kebimbangan dicirikan oleh pemikiran yang berterusan, mengganggu, dan tidak sesuai (obsessions) disertai dengan tingkah laku, ritual berulang-ulang (compulsions). Pemikiran dan tingkah laku yang mengganggu menduduki lebih daripada 1 jam setiap hari dan ketara boleh mengganggu rutin biasa seseorang individu, fungsi pekerjaan atau akademik, aktiviti sosial, atau hubungan.
 
Obsessions biasa takut pencemaran oleh kuman atau kotoran, membayangkan telah menganiaya diri sendiri atau orang lain, membayangkan kawalan kehilangan menggesa agresif, mengganggu pemikiran seksual atau menggesa, tidak syak berlebihan agama atau moral, pemikiran dilarang, keperluan untuk mempunyai perkara-perkara "hanya jadi," atau perlu untuk memberitahu, bertanya, atau mengaku.
 
Compulsions biasa basuh, mengulangi, memeriksa, menyentuh, mengira, pesanan / mengatur, menyorok, atau berdoa. Beberapa tingkah laku, seperti berjudi, minum, atau aktiviti seksual, dipanggil "kompulsif" Walau bagaimanapun, dalam kes-kes ini, tingkah laku berpengalaman sebagai menyeronokkan dan tidak dilakukan untuk mempertahankan terhadap obsesiAn, jadi ia tidak akan dianggap OCD.
 
Risiko
Punca OCD tidak diketahui tetapi mungkin berkaitan dengan tahap yang tidak mencukupi bahan kimia di dalam otak yang dipanggil serotonin. Risiko seseorang individu membangunkan OCD adalah lebih tinggi sedikit jika ibu bapa atau ahli keluarga yang lain mempunyai gangguan. Satu kecenderungan biologi untuk bertindak balas dengan kuat kepada tekanan juga boleh mencetuskan pemikiran dan ritual yang dikaitkan dengan OCD. OCD biasanya bermula semasa awal kanak-kanak atau remaja.
 
 
Sumber Maklumat KLIK SINI
 
Gambar Ihsan BING


8 comments:

  1. pernag terbaca pasal ni dulu... seb baik akk takde symptom camtu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terlampau rajin pun xboleh erk

      Delete
  2. Replies
    1. scary u...cer semak...cer semak....

      Delete
  3. Dulu ada sikit masalah ni....asyik doubt manjang..skang Alhamdulillah...dah boleh atasi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...semua ni demi kesihatan kita kan

      Delete
  4. kawan acik ada sorang ..dia memang OCD ..sabo jelah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke Acik..
      Kesian kan pada depa yang OCD tu
      Mungkin depa pun tak tau depa ialah OCD

      Delete

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

Love:
Fuza Musa

 

Belong ToSulaman Lace Heaven | Designed All Reserved By KathyR’bain78