HOME DASHBOARD NEW ENTRY FACEBOOK FANPAGES INSTAGRAM SULAMAN LACE HEAVEN
Description
Blog personal santai disamping mempromosi bahan fabric sulaman terbaru dari Indonesia yang berdaftar dibawah AF DELIMA ENTERPRISE SA0285666-U

7 Oct 2015

Kisah Jerebu dan kesan2nya

...Assalamualaikum & Salam Sejahtera...
 
JEREBU!
 
Semua sedia maklum keadaan cuaca di beberapa tempat di Malaysia sedang dilanda JEREBU.
Eh jangan ambil mudah ye.
Jerebu tu bukan sekadar habuk debu. Jerebu adalah satu fenomena tradisi atmosfera di mana debu, habuk, asap dan lain-lain zarah mencemar kejelasan langit
 
 
 
MASALAH KESIHATAN AKIBAT JEREBU

Jerebu boleh menyebabkan masalah kesihatan terutamanya kepada:
  • Kanak-kanak
  • Orang tua
  • Pesakit lelah dan penyakit pernafasan lain
  • Perokok
Antara gejala akibat pendedahan kepada jerebu ialah:
  • Iritasi kerongkong dan batuk-batuk
  • Kesukaran bernafas atau hidung tersumbat
  • Iritasi di mata serta mata yang merah
  • Kulit terasa gatal
 
 
SEBAGAI LANGKAH KESIHATAN
 
  • Pakai topeng muka yang mempunyai penuras jika terpaksa keluar
  • Kurangkan pengunaan kenderaan terutama motosikal
  • Sentiasa basuh bahagian yang terdedah; mandi
  • Selalu minum air
  • Sediakan ubat jika anda mempunyai penyakit pernafasan
  • Jangan keluar rumah serta tutup semua pintu dan tingkap
  •  
     
    
     Saya juga memastikan anak-anak memakai topeng semasa keluar rumah.
    Anak-anak memakai topeng semasa cuaca JEREBU melanda Malaysia.
     
         Bagaimana pula dengan topeng seperti di bawah?
    Gojes tak uols?? 
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
    ^
     
    Fuza memakai topeng Pinky semasa musim JEREBU 2015
     
     
     

    8 comments:

    1. wow..berani akak pakai topeng tu..hihik

      ReplyDelete
      Replies
      1. Harus orang kata BUANG TEBIAT..hehe

        Delete
    2. serious ker nihhhhh? wohoooo~konpem ramai ter toleh tolehhh, ahhaaha~

      egtkn heroin baru tadiiii, ~ pstu sy egt, akak sulamkan topeng tuhhh, nasib lah tak kan~

      kak, lau rjin, meh la joinn GA hadiah rm 1k lebih ni....nona ade sponsor taw

      http://nonasani.blogspot.my/2015/10/giveaway-nurfuzie-dot-com-1.html

      ReplyDelete
      Replies
      1. Ok...nanti akak singgah vroooommm

        Delete
    3. uii tanjat kak ana..Fuza dan anak-anak jaga kesihatan ye sayang :)

      ReplyDelete
    4. Jerebu memang merbahaya,kawalan pembakaran terbuka di seberang perlu dirombak kalau tidak setiap tahun mcm inilah.

      ReplyDelete
    5. ehehe tu bukan power rangers kan ? ngeh3..
      tengok dah kurang sikit.. mudah2an berkurangan la..

      ReplyDelete

    Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

    Love:
    Fuza Musa

     

    Belong ToSulaman Lace Heaven | Designed All Reserved By KathyR’bain78